tel. +48 606 883 438 witek@slowianszczyna.pl ul. Prezydenta I. Mościckiego 53, 97-220 Rzeczyca

NIEZWYKŁE SPOTKANIA Z MUZYKĄ

Śpiewające misy

  • Nietypowe spotkania muzyczne, bazujące na założeniach muzykoterapii, z zastosowaniem mis dźwiękowych, gongów i dzwonków.
  • Działania wielosensoryczne - angażują małą i dużą motorykę oraz zmysły słuchu, wzroku, dotyku, zakładają również pracę z oddechem i głosem.
  • Stymulują zdolności muzyczne, na które składają się różne czynniki: ogólne, takie jak uwaga, zdolność koncentracji, wyobraźnia, pamięć, wola, ogólna wrażliwość emocjonalna, inteligencja oraz czynniki specjalne. Do tych ostatnich należy zaliczyć te wszystkie zdolności umysłu, które pozwalają na spostrzeganie, pamiętanie oraz porównywanie istotnych cech dźwięku i utworów muzycznych.
  • Zajęcia oparte są o metody pracy z dźwiękiem według Petera Hessa „Klik”: dźwięk w pracy grupowej z dziećmi.

Zajęcia dzielą się na trzy części i prowadzone są przez dwie osoby, muzyka-terapeutę dźwiękiem oraz arteterapeutę:

Pierwsza część: koncert relaksacyjny, spotkanie z dźwiękami mis, gongów, dzwonków (stymulacja zmysłów, która ma właściwości terapeutyczne. Dzieci wyciszają się, uspokajają, co przygotowuje je na dalsze doznania i pracę w kolejnych częściach zajęć).

Druga część: zabawy muzyczne - rożne formy aktywności: śpiew, gra na instrumentach, ruch przy muzyce, tworzenie muzyki i słuchanie jej. Formy te rozwijają i kształcą zdolności wykonawcze, zdolności percepcji, wrażliwość na muzykę. Zaspokajają bieżące potrzeby estetyczne dziecka, przygotowują do percepcji muzyki, stwarzają możliwość bezpośredniego kontaktu dziecka z muzyką).

Trzecia część: interdyscyplinarne działania kreatywne - przez formy plastyczne dzieci opowiadają o swoich wrażeniach z części muzycznej warsztatów, malują dźwięk, różne jego aspekty i formy, obrazy, które wywołał w ich wyobraźni. Jest to czas na swobodne interpretowanie dźwięku oraz zamanifestowanie emocji doświadczanych podczas ćwiczeń.

Śpiewające misy Śpiewające misy

Czas trwania: od 90- 120 min.
Zajęcia w pracowni Stowarzyszenia.
Instrumenty i materiały plastyczne zapewniają Organizatorzy.

Kamienica 56

RĘKODZIEŁO DLA DZIECI

Cuda wianki

  • Co to jest etnografia i etnograf? Prezentacja multimedialna z komentarzem. Opowieść snuta m.in. na podstawie książki „Cuda wianki” o naszym regionie, jego tradycjach, folklorze, o tym, co nas wyróżnia, a co łączy. Tradycja, kultura dawniej i dzisiaj. Folklor dla młodszych i starszych.
  • Warsztaty poszerzają wiedzę dziecka o polskim folklorze, mówią o jego kolorycie i znaczeniu. Prezentacja skonstruowana jest w formie zdjęć i ilustracji w taki sposób, że dziecko żywo uczestniczy w odbiorze, komentując i bawiąc się jednocześnie, uczy się przez doświadczanie sztuki.

Druga część spotkania prowadzona jest w formie praktycznych zajęć manualnych rozwijających małą motorykę, ćwiczących kreatywność i wrażliwość dziecka. Proponujemy tradycyjne zabawy z papierem – wycinankę ludową, jako motyw zdobniczy dawniej i dziś, kwiaty z krepiny.

Dla klasy I-III- proponujemy wycinankę z koła, a następnie wycinankę z szablonu. Gotowe prace przenosimy na kartki okazjonalne, możemy tworzyć szablony, które przeniesiemy na przyniesione przez dzieci białe koszulki bądź bawełniane serwetki lub inne wcześniej uzgodnione materiały.

Klasy IV-VI zmierzą się z wycinanką szablonową o zwiększonym stopniu trudności, opcjonalnie będzie to wykonywanie kwiatów z krepiny (duże formy) lub szycie zabawek z filcu (motyw ludowy), z zastosowaniem prostych ściegów hafciarskich, naszywania cekinów, przyszywania guzików.

Wariant II części praktycznej: Zajęcia przeznaczone dla dzieci od I do VI klasy: „Motanka”, Zadanica, Żadanica... Słowiańska lalka dobrych życzeń. Własnoręcznie wykonana lalka bez użycia nici i igły, ze skrawków materiałów, nitek, tasiemek, kawałków koronek, koralików... Zajęcia pobudzające wyobraźnię, rozwijające zdolności manualne i językowe (dzieci po kolei dokładają swój element historii do zainicjowanego opowiadania przez prowadzącą).

Cuda wianki

Motyw warsztatów rękodzielniczych może być dostosowany do zbliżających się świąt, uroczystości.

Czas trwania: od 90- 120 min.
Materiały do pracy zapewniają Organizatorzy, a prace są własnością Dzieci.

Kamienica 56

BOOKART DLA DZIECI
Cudne cudaki

  • Co to właściwie jest książka? Skąd się bierze? Co to jest sztuka książki? Czym różni się książka artystyczna od książek, które spotykamy na co dzień? Istnieją książki, jakich nie znacie – zaskakujące, zadziwiające, zupełnie odbiegające od znanych standardów. Są książki, do których można wejść, które jeżdżą na kółkach, książki fontanny, książki z kamienia i książki z poduch. Po co powstają? I co ma wspólnego z pokazami mody?
  • Opowieść i prezentacja multimedialna pokazują książki należące do niszowej dziedziny sztuki, której Łódź - ze względu na istnienie jedynego w kraju Muzeum Książki Artystycznej - jest polską stolicą!
  • Warsztaty plastyczne pozwalają spróbować własnych sił w dziedzinie bookartu – obszaru zupełnej wolności twórczej i niczym nieograniczonej kreacji, gdzie każdy może zostać autorem książki i opowiedzieć w niej o czym tylko zechce!

Propozycja skierowana jest głównie do dzieci ze szkoły podstawowej. Stopień trudności zadań jest zawsze dopasowywany do wieku i możliwości uczestników.

Poszerza ich wiedzę i utrwala ją poprzez możliwość natychmiastowego wykorzystania jej w praktyce.

Całkowita swoboda twórcza, okazja do nieskrępowanego wyrażania siebie i realizacji nawet najbardziej niesamowitych pomysłów, sprawia dzieciom zawsze dużą frajdę. Wzmacnia ich poczucie sprawczości, ale i uczy odpowiedzialności za swoje dokonania. Różnorodność i bogactwo dostępnych materiałów plastycznych również temu sprzyjają – skłaniają do dokonywania wyborów i uczą, że często „mniej znaczy więcej”.

Cudne Cudaki

Czas trwania: od 90 - 120 min.
Materiały do pracy zapewniają Organizatorzy, a prace są własnością Dzieci.

Kamienica 56

MIĘDZYNARODOWY PROJEKT ARTYSTYCZNY

Szyfry, kody

  • Emocje, uczucia, nastroje. Pozornie ich nie widać, ale przecież da się je zobaczyć! Wszystko mówi: ludzka twarz, postawa ciała, kolor ubrania. Można wyrazić je też słowem, symbolem i obrazem: kształtem, linią, kolorem...
    Chcemy dopuścić do głosu wiele osób, zaprosić do współpracy dzieci! Móc poznać i porównać przeróżne wizualne opowieści o emocjach.
  • Współczesne dzieci żyją w kulturze obrazkowej – mają do czynienia z gigantyczną liczbą komunikatów wizualnych, znacznie większą niż my, dorośli, w ich wieku. Alfabetyzacja wizualna – czyli umiejętność odczytywania komunikatów przekazywanych obrazem, odbywa się więc naturalnie, mimochodem, jest przyswajana „przez skórę” przez dziecko zanurzone w obrazach od pierwszych dni życia. Działa zaskakująco sprawnie, choć często intuicyjnie. Chcemy przyjrzeć się temu zjawisku, odnaleźć współczesny alfabet emocji.

Zapraszamy na warsztaty twórcze, pilotujące projekt. Poruszają one istotny, dla każdego i w każdym wieku, temat emocji i umiejętności ich wyrażania. Chcemy porozmawiać o tym, pomóc się tego nauczyć i stworzyć prace, dzięki którym będziemy mogli zupełnie na serio, z udziałem autorytetów naukowych, zbadać temat.

Po zakończeniu projektu zebrane prace – wszystkie! - będą pokazane na wystawie, wybrane zilustrują publikacje i opracowania.

Już dziś – projekt to zabawa i rozwój dla dzieci, dla dorosłych - propozycja działania, narzędzie pracy i źródło informacji o naszych dzieciakach. Dla wszystkich – satysfakcja i możliwość poznania różnych punktów widzenia, sposobów myślenia i odczuwania. Spróbujmy. Odnajdźmy razem współczesny wizualny alfabet emocji.

Czas trwania: od 90 - 120 min.

Materiały do pracy zapewniają Organizatorzy. Powstałe prace, odpowiednio podpisane, wejdą w skład wystawy podsumowującej projekt, wybrane, mogą ilustrować publikacje i opracowania projektu (czyli zostają przekazane Organizatorom).

Szczegółowy regulamin udziału w projekcie będzie zawczasu przesłany zainteresowanym nauczycielom.

Udział w projekcie potwierdzamy dyplomem dla nauczyciela i jego klasy.

STROJENIE ZMYSŁÓW

Dawno, dawno temu podwórka pełne były dzieciaków zwisających z trzepaka, łażących po drzewach albo lepiących pączki z błota. Może nie były idealnie czyste i nie znały nazw wszystkich księżyców Jowisza, za to dyslektyków i dysgrafików widywano tak samo rzadko jak pomarańcze w sklepach.

Dzisiaj nasze dzieci mają świat podany na talerzu. Dzięki telewizji, komputerom zdobywają szybko i w higieniczny sposób wiedzę o świecie, często nie wiedząc jednak, jaka to frajda przeciskać błotko między palcami dłoni. Mają ogromne deficyty w bagażu doświadczeń zmysłowych i ruchowych, a w związku z nimi - m.in. problemy z koncentracją uwagi, zbyt dużą lub zbyt małą wrażliwością na bodźce, koordynacje ruchową. To, co kiedyś dzieci w naturalny sposób załatwiały bawiąc się na podwórkach, dziś musi być rekompensowane specjalistycznymi zajęciami z integracji sensorycznej.

W naszej pracowni chcemy stworzyć miejsce, gdzie brudzenie się -nie bezsensowne - ale w wyniku kreatywnej zabawy - będzie mile widziane. Chcemy wspomagać harmonijny rozwój dzieciaków - działać na ich wyobraźnię, poszerzać wiedzę i umiejętności - i jednocześnie tak dobierać zadania i zabawy, żeby intensywnie stymulować wszystkie zmysły. To ma być przede wszystkim wielka frajda i bezstresowa zabawa w starym dobrym stylu! Ugniatanie gliny, malowanie rękami, stopami, tkanie, gotowanie i jedzenie, wąchanie, słuchanie, zabawy ruchowe, sensoryczne tory przeszkód.

Paprania to cykl czterech spotkań warsztatowych, poświęconych ćwiczeniu poszczególnych zmysłów. Dobra zabawa i porcja wiedzy o sobie i świecie. Dotyk: dotykowe zgadywanki, tory przeszkód, zabawy z ciastem i gliną, mieszanie, wyrabianie, przebierania, zgniatanie i inne formy doświadczania dla małych paluszków - nie tylko u rąk 😉 Smak i węch: czy zapach ma smak? Czym czujemy smaki? Ile i jakie smaki znamy? Czy umiemy je rozpoznawać? Łączyć? Mieszać? Jak sobie wyobrażamy ich kolory i kształty? Eksperymenty kulinarno-zapachowe. Słuch: do czego jest nam potrzebny słuch? Czy naprawdę słuchamy i słyszymy? Czy istnieją obrazy malowane dźwiękiem? Trening uważnego słuchania i spotkanie z niezwykłymi dźwiękami i instrumentami. Wzrok: czy wzrok jest ważny? Czy można mu bezgranicznie ufać? Czy nigdy nie kłamie? Co to są złudzenia optyczne? I jak wygląda świat, kiedy wyłączymy wzrok? Trening uważnego i wrażliwego patrzenia.
Warsztaty adresowane do wszystkich chętnych,niezależnie od wieku 😉

Czas trwania: od 90 - 120 min.

Pełny cykl to 4 spotkania, np. raz na m-c.

Cena uczestnictwa: 10zł/dziecko/spotkanie.

Materiały do paprania zapewniają Organizatorzy.